بررسی آزمایشگاهی عملکرد مقاومت لغزندگی و ارزیابی بافت سطح روسازی


در حال بارگذاری
۹ اردیبهشت ۱۳۹۷
pdf
27.5MB
268
247 بازدید
۱۷۵۰۰ تومان
خرید

has been added to your cart!

have been added to your cart!

یکی از پارمترهای موثر بر ایمنی و کاهش سوانح، لغزنده نبودن سطح رویه جاده ها می باشد. برای هدایت و کنترل مناسب وسایل نقلیه در سطح جاده نیاز به اصطکاک کافی بین تایر ها و سطح روسازی می باشند.اصطکاک سطح رویه از اهمیت خاصی برخوردار است که در صورت نداشتن ضریب اصطکاک کافی، تقریباً بروز تصادفات ناشی از لغزش، اجتناب ناپذیر خواهد بود. خواص مهندسی روسازی را می توان با دو پارامتر بافت ریز و بافت درشت تعریف کرد. بافت ریز عامل تماس مستقیم لاستیک و سطح روسازی می باشد در حالی که بافت درشت امکان زهکشی راه را فراهم می سازد.

مقاومت در برابر لغزندگی توسط بافت ریز مصالح به کاررفته در سطح جاده، تعیین می شود. و تابعی از کانی شناسی مصالح سنگی و فعل و انفعالات سطح رویه با عوامل ترافیکی و اوضاع ترافیکی و اوضاع جوی است. اصطکاک ناکافی سطوح بزرگراهها برای ایمنی راه بسیار خطرناک است، به هرحال این عامل در بسیاری از موارد توسط رانندگان چون به صورت فیزیکی قابل رویت نمی باشد نادید گرفته می شود،

در این تحقیق در آزمایشگاه، به کارهای آزمایشگاهی مربوط به آزمایش های قیر ۷۰-۶۰ و آزمایش های سنگدانه های آهکی کوهی شکسته پرداخته و سپس نمونه های آسفالتی با دانه بندی پیوسته (شماره۴ و ۵) و باز (شماره ۴ و۵) مطابق با استانداردهای مندرج در آیین نامه روسازی راههای ایران (نشریه ۲۳۴) با استفاده از روش مارشال برای تعیین درصد قیر بهینه ساخته و سپس با این درصد قیر بهینه به همراه ۶ نوع درصد قیر دیگر بسیار زیاد دانه بندی و جنس مصالح سنگی در بافت روسازی و تاثیر بافت سطح جاده در میزان مقاومت لغزندگی آسفالت، نمونه آسفالتی ساخته شده از ژیراتوری را بر طبق نوع دانه بندی سنگدانه ها، مورد آزمایش پاندول انگلیسی قرار داده و میزان بافت سطحی سنگدانه ها را تعیین و همبستگی آن با مقاومت لغزشی را مورد بررسی قرار دادیم.

سپس بااستفاده از این نمونه های ژیراتوری، از روش پخش ماسه، برای تعیین دریافت درشت روسازی استفاده کرده ایم. و در نهایت یک نوع مقایسه بین این چهار نوع دانه بندی از نظر تأثیر آنها بر مقاومت لغزندگی روسازی انجام داده ایم. بر اساس نتایج بدست آمده از انجام آزمایش ها، مشخص گردید که استفاده از دانه بندی باز موجب افزایش مقدار عدد آونگ انگلیسی (BPN) می شود که به مفهوم افزایش مقاومت در برابر لغزندگی و همچنین دارای عمق متوسط بافت بزرگتری نسبت به دانه بندی پیوسته می باشد که به معنی زهکشی مناسب می باشد ولی دانه بندی باز را باید از نظر استحکام و دوام مورد کنترل و بررسی قرار داد.

 

  راهنمای خرید:
  • لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید یا فایل دانلود شده مغایر با عنوان پایان نامه خریداری شده بود اینجا کلیک کنید و مورد را از طریق فرم مغایرت اطلاع دهید تا رفع اشکال گردد.