بررسی عوامل موثر بر دید رانندگان و تاثیر این عوامل در ایمنی ترافیک جاده ها و بزرگراهها


در حال بارگذاری
۲۴ دی ۱۳۹۶
Doc
4MB
136
82 بازدید
۱۲۵۰۰ تومان
خرید

کشورمان ایران دارای بالاترین تعداد تصادفات خودروی جهان، با توجه به میزان ضریب نفوذ خودرو می باشد. همه ساله تعداد زیادی از هم هموطنانمان جان خود را در حوادث رانندگی از دست می دهند، از این رو باید با انجام مطالعات علمی، دلایل اصلی وقوع و چگونگی پیشگیری از وقوع تصادفات در کشورمان مورد بررسی قرار گیرد، عوامل و فاکتورهای بسیاری در وقوع یک تصادف نقش ایفا می نمایند، به طور خلاصه این عوامل در سه شاخه ، عوامل و فاکتورهای انسانی، محیطی (جاده ای) و خودروی مورد بررسی قرار می گیرند. در شاخه عوامل و فاکتورهای انسانی، از زمان جمع آوری اطلاعات مرتبط با حوادث رانندگی همواره، عدم وجود تمرکز دیداری و موارد مشابه آن به عنوان مهمترین موارد مطرح در بحث ایمنی رانندگی مطرح بوده و هستند. به دلیل ماهیت دیداری عمل رانندگی و تاثیر پذیری زیاد دید از عوامل خارجی، هدف اصلی انجام این تحقیق بررسی پیش نیاز ها و عوامل موثر بر توجه و ادراک دیداری و تاثیر این عوامل بر نحوه اجرای عمل رانندگی می باشد. با توجه به نیاز کشورمان در بحث های مرتبط با تدوین ایین نامه های رانندگی تلاش شده تا این تحقیق در سطح یک تحقیق مرجع برای تعیین عوامل فوق انجام شود. در این تحقیق رفتارهای دیداری و عملکردی رانندگان با استفاده از روش ردیابی حرکت چشم ، در سطوح مختلف تجربه رانندگی مورد بررسی قرار می گیرد، برای بررسی بهتر موضوع از متغییر های مانند، سطوح مختلف پیچیدگی عمل رانندگی و شناسایی محرک، استفاده و تلاش شده تا تاثیر استفاده از تلفن همراه در هنگام رانندگی، در ایمنی رانندگی مورد بررسی قرار گیرد. با توجه به فقدان تجهیزات و دستگاههای مورد نیاز برای انجام آزمایشات مورد نیاز در داخل کشور، برای بررسی و نتیجه گیری از داده های بدست امده از ازمایشی های دانشگاه ایالتی لوئیزیانا امریکا استفاده شده است. در ازمایشهای این دانشگاه از روش ردیابی حرکت چشم برای جمع آوری داده ها استفاده می شود.نتایج آزمایشات نشان می دهد که رانندگان کم تجربه بیشتر به سطح داشبورد خودرو توجه و تمرکز می نمایند ولی رانندگان با تجربه بیشتر به سمت جلو و مرکز توجه می نمایند. استفاده از تلفن همراه در هنگام رانندگی باعث افزایش پنجاه و پنج درصدی انجام خطاهای هنگام رانندگی نسبت به رانندگی در شرایط عادی می شود. شرکت کنندگان کم تجربه ، در حدود ۴۰ درصد در مقایسه با رانندگان با تجربه مدت زمان طولانی تری را در هنگام رانندگی بدوننگاه کامل کردن سپری می نمایند.

  راهنمای خرید:
  • لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید یا فایل دانلود شده مغایر با عنوان پایان نامه خریداری شده بود اینجا کلیک کنید و مورد را از طریق فرم مغایرت اطلاع دهید تا رفع اشکال گردد.