تأثیر مشخصات فنی آسفالت در پدیده شیارشدگی


در حال بارگذاری
۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۷
pdf
1.37MB
139
197 بازدید
۱۷۵۰۰ تومان
خرید

has been added to your cart!

have been added to your cart!

خرابیهای که در یک سیستم روسازی آسفالتی بوجود می آیند عموماً به سه گروه عمده تقسیم بندی می گردند:

  1. شیارشدگی یا تعییر شکلهای دائم
  2. خستگی یا بارگذاری همراه با ترک
  3. ترکهای حرارتی در درجه حرارت پایین

شیارشدگی یکی از رایج ترین شکل های خرابی است که در روساز یهای انعطاف پذیر آسفالتی رخ میدهد. افزایش وسعت و شدت تغییرشکل های دائم در سالهای اخیر، نگرانی هایی را در ارتباط با اثر این نوع خرابی بر عملکرد روسازی های آسفالتی بوجود آورده است . تحقیقات مهندسین روسازی نشان میدهد، افز ایش فشار لاستیکها در وسایل نقلیه و بار محوری آنها در ۲۰ سال گذشته، سبب افزایش شیارشدگی در روسازیهای آسفالتی گردیده است . در واقع روسازی ها در مقابل تنشهای بزرگتری قرار میگیرند، در حالکیه طراحی مناسب برای آنها صورت نگرفته است .

این نوع از آسیب دیدگی هنگامی که دمای محیط بالا باشد ، بویژه در اقلیم گرم یا در ماههای تابستان بیشتر خود را نشان می دهد. شیارشدگی به واسطه تغییرشکل های تجمعی دائمی و برگشت ناپذیر در لایه های روسازی تحت تکرار بارگذاری ترافیکی ایجاد می شود. در میان تمام لایههای مختلف سهیم در شیارشدگی ، تغییرمکان دائمی در لایه سطحی روسازی بخش عمده ای از شیارشدگی را به خود اختصاص می دهد، به همین دلیل توجه به قابلیت تغییرشکل دائمی مخلوط های آسفالتی در طرح اختلاط به عنوان یک امری ضروری تلقی میگردد.

افزایش شیار همچنین می تواند ضخامت موثر روسازی در نتیجه ظرفیت موثر روسازی را کاهش دهد، که کاهش ظرفیت ساختاری روسازی منجر به شکست زودرس و ترکهای ناشی از خستگی میگردد.

  راهنمای خرید:
  • لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید یا فایل دانلود شده مغایر با عنوان پایان نامه خریداری شده بود اینجا کلیک کنید و مورد را از طریق فرم مغایرت اطلاع دهید تا رفع اشکال گردد.