نقش سیستمهای اطلاعات مکانی (GIS) در مدیریت تعمیر و نگهداری خطوط راه آهن


در حال بارگذاری
۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۷
pdf
16.9MB
232
328 بازدید
۱۷۵۰۰ تومان
خرید

has been added to your cart!

have been added to your cart!

راه آهن همواره بخش استراتژیک سیستم حمل و نقل هر کشوری را تشکیل می دهند و بدین ترتیب نقش قابل ملاحضه ای در پشتیبانی یک اقتصاد سالم ایفا می کنند لذا سالیانه در جهان سرمایه گذاری هنگفتی به جهت ساخت و نهداری این سیستم هزینه می شود. استفاده بهینه از این سرمایه گذاری و دستیابی به بهترین و پیشرفته ترین علوم و فن­آوری های موجود، لزوم طراحی و  پیاده سازی یک سیستم اطلاعاتی مکانی راهکار قدرتمندی جهت انجام تجزیه و تحلیل های پیچیده به مجموعه داده های مختلف می باشد.

انجام پردازش های تکراری با در نظر گرفتن شرایط مختلف برای دستیابی به نتیجه بهینه تنها توسط کامپیوتر امکانپذیر است که می تواند عملیات را با سرعت زیاد و هزینه نسبتاً کم انجام می دهد. امروزه با اطلاعات قدرت است و قدرت پردازش اطلاعات در GIS ما را قادر می سازد مه داده ها مکان مرجع را بطور کمی و کیفی مورد استفاده قرار دهیم و  تجزیه تحلیل های پیچیده می تواند تا رسیدن به یک جواب مطلوب انجام شوند راهی که با استفاغده از روش های دستی بسیار گران و یا غیرممکن خواهد بود.

در این تحقیق، یککار عملی بر روی یکی از محورهایی که در مرکز تحقیقات راه آهن انجام شده است را بررسی می کنیم که در آن طراحی و پیاده سازی سیستم GIS جهت مدیریت تعمیر و نگهداری خطوط راه آهن با مدل سازی خطوط راه آهن ایران ایران و جمع اوری و تحلیل اطلاعات مورد نیاز من جمله سرعت حرکت قطار تناژ بار عبوری و غیره ضمن طبقه بندی خطوط بر حسب بار تئوری ترافیک شاخص هزینه های تعمیر و نگهداری روسازی نسبت به شاخص ارائه شده در فیش های ۷۱۴ و ۷۱۵ (اتحادیه بین المللی راه­آهن ها) ارائه و مقایسه گردیده است همچنین با استخراج اطلاعات واقعی از نقشه و پروفیل طولی مسیر تهران- تبریز در مقیاس ۲۰۰۰:۱ ما بین ۹ ایستگاه راه آهن و با توجه به ضرایب ارائه شده در آیین نامه AREA(انجمن مهندسین آمریکا)، هزینه های تعمیر و نگهداری سالیانه به تفکیک بلاکها ارائه گردیده است.

لازم به توضیح است که این سیستم در محیط برنامه نویسی ویژوال بیسیک با تجزیه و تحلیل شاخص های ارائه شده در فیش ۷۱۵ UIC تهیه گردید و در محیط Arc View جهت تولید خروجی مورد نظر کاربران از جمله طبقه بندی خطوط بر اساس Tf (بار تئوری ترافیک)، نوع روسازی خط از جمله ریل تراورس و غیره با استفاده از نمادهای موجود در نرم افزار استفاده گردید.

با توجه به امکان استفاده از SQL نرم افزار Arc View، کاربران قادر به دریافت اطلاعات توصیفی متصل به داده های مکانی می باشند. برای مثال با کلیک بر روی یک بلاک (فاصله بین دو ایستگاه) کلیه داده های توصیفی از نوع روسازی خطوط هزینه تعمیر و نگهداری محاسبه شده نمایش داده می شود. علاوه بر این DEM منطقه با توجه به داده های موجود در نرم افزار Arc /Info تهیه ومسیر مورد نظر بر روی DEM منطقه نیز نمایش داده می شود.

  راهنمای خرید:
  • لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید یا فایل دانلود شده مغایر با عنوان پایان نامه خریداری شده بود اینجا کلیک کنید و مورد را از طریق فرم مغایرت اطلاع دهید تا رفع اشکال گردد.